Carpatair nu mai opereaza zborurile din Craiova, a intrat in insolventa.

Compania aeriană Carpatair, singura companie de linie privată din România, fondată în urmă cu 14 ani de Nicolae Petrov şi care transporta anual 500.000 de pasageri, a intrat în insolvenţă, în vederea reorganizării judiciare.

Din Craiova sepoate zbura cu Wizzair catre Londra, Roma, Bolognia, Milano iar din vara se pare ca vor fi curse si catre Barcelona

„În cursul procesului de reorganizare, compania va con­tinua o activitate comercială normală, iar conducerea com­paniei va fi asigurată de actuala echipă de management con­dusă de Nicolae Petrov, sub supravegherea ad­minis­tra­torului judiciar desemnat“, au transmis oficialii companiei.

Carpatair, cu afaceri de 55 milioane de euro în 2012 şi care a avut până anul trecut hub-ul la Timişoara, a solicitat şi obţinut pe 23 ianuarie protecţia legii insolvenţei

„Cauzele unei astfel de de­cizii sunt legate în prin­ci­pal de exis­tenţa unor litigii îm­po­triva Aero­por­tului Tim­i­şoara având ca obiect activităţi anticoncurenţiale investigate în prezent de Co­misia Europeană dar şi de instanţele şi autorităţile na­ţio­na­le, daunele estimate depăşind 30 mil. euro“, potrivit Car­pa­tair. Anul trecut Carpatair a renunţat la hub-ul din Ti­mi­şoa­ra, care a po­zi­ţio­nat prac­tic com­pania pe piaţă, acu­zând po­li­ti­cile co­mer­ciale dis­cri­minatorii ale aero­por­tu­lui le­gate de taxele mai mici oferite com­pe­tito­rilor de la Wizz Air. În litigiul cu aero­portul din Timişoara, Car­pat­air este repre­zen­tată de casa de avo­catură Ţuca Zbârcea & Asociaţii.

Intrarea în insolvenţă a Car­pa­tair vine la puţin timp de la in­tra­rea în faliment a companiei Bata Sky Imobiliare (fosta Blue Air Tran­sport Aerian, firma pe care a fost înregistrat ope­ratorul low-cost Blue Air până anul trecut). Di­recţia Naţională Anti­co­rupţie a cerut însă sus­pen­darea timp de două luni a intrării în fa­li­ment în contextul în care a început ur­mărirea penală împotriva aces­teia pentru infracţiuni de evaziune fiscală (TVA dedusă nelegal).

Primul pas spre reorganizarea Carpatair

Primul pas făcut de Carpatair în vederea reorganizării a im­plicat anularea curselor operate din şi înspre România până la finalul lui martie, compania „menţinându-se zborurile pro­fitabile, în scopul unei reorganizări efeciente. Astfel, com­pania îşi va diminua semnificativ costurile şi va reduce pier­derile în cea mai nefavorabilă perioadă a anului pentru in­dus­tria transportului aerian“.

Carpatair operează în prezent doar două curse pe rutele Chişinău – Veneţia şi Chişinău – Lon­dra, potrivit datelor de pe site-ul de rezervări al companiei.

Compania avea de pe aeroportul Timişoara peste 380 de zboruri săptămânale către 34 de destinaţii şi transporta peste 500.000 de pasageri anual. Oficialii companiei au mai precizat că investiţia totală făcută de elveţieni în linia aeriană, fabrica de reparaţii aeronave şi în şcoala de piloţi s-a ridicat la 50 de milioane de euro.

O afacere care l-a atras şi pe fondatorul IKEA

Fostul pilot de MIG, Nicolae Petrov a înfiinţat Carpatair în 2000, convingând mai mulţi oameni de afaceri elveţieni  dar şi pe pe unul dintre cei mai bogati oameni din lume, Ingvar Kamprad de la IKEA, să investească în ideea lui de business.  În 2004, Ingvar Kamprad s-a retras din afacere.

La finalul anului trecut Nicolae Petrov mai deţinea doar 12,8% din companie (2,8% direct şi 10% indirect prin firma Air Service), jumătate faţă de cât controla în prima parte a anului trecut, potrivit ultimelor date disponibile.

Carpatair a beneficiat de o infuzie de capital de 5 milioane de euro, iar elveţienii au fost singurii care au venit cu bani. Petrov nu a participat la majorare, astfel că participaţia lui s-a redus. Elveţianul Georg Robert Wiederkehr a devenit în urma majorării de capital din vară cel mai important acţionar al transportatorului din Timişoara.

Pe pierderi din 2008

În 2012, Carpatair a avut afaceri de 245 milioane de lei (55,6 milioane de euro) şi pierderi de 36 milioane de lei (8,1 milioane de euro), la 412 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Faţă de anul 2011, afacerile s-au redus cu 17%, iar pierderile au crescut de patru ori.

Compania nu a mai raportat profit din 2007, când a obţinut un câştig net de 1,4 milioane de lei (318.000 euro), arată datele de la Ministerul de Finanţe. Datele financiare ale companiei pe anul trecut nu au fost făcute publice.

Piaţa aeriană s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, odată cu intrarea companiilor aeriene low-cost Wizz Air şi Blue Air, care au muşcat din cota de piaţă a companiilor

SURSA: ZF.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.