Autor: Marius DAEA
Conducerea Complexului Energetic Oltenia (CEO) dovedeşte, din nou, că a găsit o „bună soluţie” ca să arunce în vânt suma colosală pe care trebuia să o investească în protejarea patrimoniului. Cei peste 16 milioane de lei (aproape 3,5 milioane de euro) urmează să fie împărţiţi unor firme de pază „prietenoase”, fără competiţie. Organizaţia licitaţiei a fost deja contestată, chiar de cei favorizaţi – adică firma de pază SC SMB SRL a pensionarului comandat SRI Ion Făget.
Serviciile de pază pentru CEO pe 2017 în valoare de 16.096.868,84 lei au fost scoase la licitație urmând ca ofertele să fie deschise pe data de 17.02.2017, ora 18. Strategia nu e nouă, a adus pierderi companiei şi anul trecut, dar fără mari învăţăminte.
Astfel , CE Oltenia dovedește încă o dată că nu poate organiza o competiție serioasă pentru a-și asigura servicii de pază care să-i profite pe termen lung, ci îşi lasă patrimoniul pe mânile nesigure ale fostului comandat SRI – Ion Făget, care monopolizează de ani buni piaţa de pază din judeţ.
Spargerea serviciului de pază în 20 de loturi pune mari probleme ideii de concurenţă, firmele participante putând să depună oferte cu valori mai mari cu până la 10 % față de valoarea estimată, prejudiciind bugetul companiei aşa ca şi un un an în urmă.
Sub aparența de legalitate, modul în care procedează CE Oltenia arată clar că prestațiile de pază sunt centrate pe interesul firmelor de pază (unele abonate de ani de zile la aceste servicii) și nu pe al companiei energetice, care pierde atât banii destinați pazei cât și valori foarte importante prin furturile din patrimoniu.
Bani mulți, criterii dedicate
Criteriul de evaluare – cel mai bun raport calitate preț este construit în așa fel încât nu asigură nici pe departe niște cerințe prin care CE Oltenia să obțină pază de calitate.
Dacă autoritatea contractantă și-ar fi dorit să obțină oferte care într-adevăr să răspundă nevoilor de calitate a serviciului de pază, ar fi trebuit să solicite criterii privind modul de răspuns a societății de pază la diversele evenimente apărute în realizarea contractului, cum ar fi : rapiditatea la intervenții, modalități sigure de identificare a evenimentelor, acțiuni eficiente pentru descurajarea atacurilor asupra patrimoniului societății.
Mai mult, criteriul privind calificarea personalului este unul care ar trebui să fie cerință legală (care intră în sfera criteriilor de calificare), niciuna din firme neavând cum să dovedească în ofertă că are personal „mai calificat” decât alta.
În ce privește experiența, indicatorul după care se evaluează aceasta la CEO (adică „agenți cu experiență peste un an”) este un indicator de vechime în activitatea de agent, care nu este tot una cu experiența profesională.
De la prima observare a acestui criteriu, este cât se poate de clar că el a fost pus în fișa de date a achiziției nu pentru a obține calitatea serviciilor prestate, ci pentru a favoriza o anumită firmă. Iar piaţa ţi istoricul ultimilor ani arată clar care este firma avantajată prin punctarea acestui criteriu.
De remarcat este că documentația de atribuire a contractului de pază a renunțat la o serie de cerințe de calitate solicitate de CE Oltenia în trecut. În 2015, organizatorii licitaţiei erau interesaţi, spre exemplu, de timpul de reacție la evenimente și valoarea suplimentară a polițelor de asigurare pentru răspundere profesională. Procedura a fost anulată atunci, şi caietele de sarcini au fost refăcute, din simplul motiv că S.C SMB SRL nu a putut face față cerințelor de calitate.
Contestație pentru prea multă concurență
PRINTRSCREEN Constestatie
Societatea S.C SMB SRL a contestat la CNSC documentele procedurii, culmea, tocmai pentru cerințe din caietul de sarcini și fișa de date care sunt prea largi, permițând o concurență sporită.
Mai exact, din faza de documentație, un ofertant ar putea proba capacitate tehnică și economică la nivelul valorii unui lot și ar putea să depună oferte pentru mai multe loturi.
Asta înseamnă că și firme de pază mai mici ar putea câștiga mai multe loturi, lucru ce nu le este pe plac celor care deja sunt și se văd în continuare abonați la serviciile de pază ale CE Oltenia.
Contestatarul este chiar câştigătorul licitaţiei de anul trecut, SC. SMB SRL, patronată de Ion Făget – comandant al SRI Gorj în perioada 1990-2006 şi deţinător al celor mai influente firme din domeniul pazei şi protecţiei. Un site local de investigații, www.gorjnews.ro, l-a acuzat, de curând, că a fi făcut poliție politică, după 1989, în județul Gorj. Conform unui document obținut de la CNSAS, Făget ar fi menținut ”în lucru”, în mod ilegal, un dosar de monitorizare al deținutului politic Ștefan Geamănu.
http://www.justitiecurata.ro/contractele-de-paza-din-gorj-blat-prin-metodele-rovinari-si-ceo/
Stiati ca angajatii lui Faget sunt in perioada de preaviz pana pe 15 februarie?
Ce se intampla intre 15 si 18 februarie cand are loc licitatia?