Compania aeriană Carpatair, singura companie de linie privată din România, fondată în urmă cu 14 ani de Nicolae Petrov şi care transporta anual 500.000 de pasageri, a intrat în insolvenţă, în vederea reorganizării judiciare.
Din Craiova sepoate zbura cu Wizzair catre Londra, Roma, Bolognia, Milano iar din vara se pare ca vor fi curse si catre Barcelona
„În cursul procesului de reorganizare, compania va continua o activitate comercială normală, iar conducerea companiei va fi asigurată de actuala echipă de management condusă de Nicolae Petrov, sub supravegherea administratorului judiciar desemnat“, au transmis oficialii companiei.
Carpatair, cu afaceri de 55 milioane de euro în 2012 şi care a avut până anul trecut hub-ul la Timişoara, a solicitat şi obţinut pe 23 ianuarie protecţia legii insolvenţei
„Cauzele unei astfel de decizii sunt legate în principal de existenţa unor litigii împotriva Aeroportului Timişoara având ca obiect activităţi anticoncurenţiale investigate în prezent de Comisia Europeană dar şi de instanţele şi autorităţile naţionale, daunele estimate depăşind 30 mil. euro“, potrivit Carpatair. Anul trecut Carpatair a renunţat la hub-ul din Timişoara, care a poziţionat practic compania pe piaţă, acuzând politicile comerciale discriminatorii ale aeroportului legate de taxele mai mici oferite competitorilor de la Wizz Air. În litigiul cu aeroportul din Timişoara, Carpatair este reprezentată de casa de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii.
Intrarea în insolvenţă a Carpatair vine la puţin timp de la intrarea în faliment a companiei Bata Sky Imobiliare (fosta Blue Air Transport Aerian, firma pe care a fost înregistrat operatorul low-cost Blue Air până anul trecut). Direcţia Naţională Anticorupţie a cerut însă suspendarea timp de două luni a intrării în faliment în contextul în care a început urmărirea penală împotriva acesteia pentru infracţiuni de evaziune fiscală (TVA dedusă nelegal).
Primul pas spre reorganizarea Carpatair
Primul pas făcut de Carpatair în vederea reorganizării a implicat anularea curselor operate din şi înspre România până la finalul lui martie, compania „menţinându-se zborurile profitabile, în scopul unei reorganizări efeciente. Astfel, compania îşi va diminua semnificativ costurile şi va reduce pierderile în cea mai nefavorabilă perioadă a anului pentru industria transportului aerian“.
Carpatair operează în prezent doar două curse pe rutele Chişinău – Veneţia şi Chişinău – Londra, potrivit datelor de pe site-ul de rezervări al companiei.
Compania avea de pe aeroportul Timişoara peste 380 de zboruri săptămânale către 34 de destinaţii şi transporta peste 500.000 de pasageri anual. Oficialii companiei au mai precizat că investiţia totală făcută de elveţieni în linia aeriană, fabrica de reparaţii aeronave şi în şcoala de piloţi s-a ridicat la 50 de milioane de euro.
O afacere care l-a atras şi pe fondatorul IKEA
Fostul pilot de MIG, Nicolae Petrov a înfiinţat Carpatair în 2000, convingând mai mulţi oameni de afaceri elveţieni dar şi pe pe unul dintre cei mai bogati oameni din lume, Ingvar Kamprad de la IKEA, să investească în ideea lui de business. În 2004, Ingvar Kamprad s-a retras din afacere.
La finalul anului trecut Nicolae Petrov mai deţinea doar 12,8% din companie (2,8% direct şi 10% indirect prin firma Air Service), jumătate faţă de cât controla în prima parte a anului trecut, potrivit ultimelor date disponibile.
Carpatair a beneficiat de o infuzie de capital de 5 milioane de euro, iar elveţienii au fost singurii care au venit cu bani. Petrov nu a participat la majorare, astfel că participaţia lui s-a redus. Elveţianul Georg Robert Wiederkehr a devenit în urma majorării de capital din vară cel mai important acţionar al transportatorului din Timişoara.
Pe pierderi din 2008
În 2012, Carpatair a avut afaceri de 245 milioane de lei (55,6 milioane de euro) şi pierderi de 36 milioane de lei (8,1 milioane de euro), la 412 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Faţă de anul 2011, afacerile s-au redus cu 17%, iar pierderile au crescut de patru ori.
Compania nu a mai raportat profit din 2007, când a obţinut un câştig net de 1,4 milioane de lei (318.000 euro), arată datele de la Ministerul de Finanţe. Datele financiare ale companiei pe anul trecut nu au fost făcute publice.
Piaţa aeriană s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, odată cu intrarea companiilor aeriene low-cost Wizz Air şi Blue Air, care au muşcat din cota de piaţă a companiilor
SURSA: ZF.ro