Liderii locali și regionali avertizează împotriva implicării slabe a regiunilor și orașelor în noile programe de politică de coeziune
Un parteneriat real între diferite niveluri de guvernanță este esențial pentru identificarea priorităților și vizarea investițiilor eficiente în teritoriile europene
Plenul Comitetului European al Regiunilor (CoR) a adoptat avizul privind implicarea efectivă a autorităților locale și regionale în programele politicii de coeziune pentru perioada 2021-27, elaborat de Juraj Droba (SK / ECR), președintele Bratislava Regiune. Sprijinind acest aviz, membrii CoR solicită respectarea deplină a „principiului parteneriatului” și implementarea acestuia în cadrul noilor instrumente finanțate de UE de generație următoare, precum Fondul de tranziție echitabilă și Facilitatea de recuperare și reziliență.
Cu un total de 392 miliarde EUR pentru perioada 2021-2027, politica de coeziune este principala politică de investiții a Uniunii Europene. Acordurile de parteneriat și programele operaționale sunt pietrele de temelie ale politicii de coeziune, stabilind strategiile statelor membre cu privire la modul de utilizare a fondurilor structurale pentru consolidarea coeziunii economice, sociale și teritoriale prin reducerea disparităților dintre regiuni. Pentru a se asigura că politica de coeziune răspunde cu succes nevoilor cetățenilor la fața locului, implicarea deplină a autorităților locale și regionale, a partenerilor socio-economici și a societății civile în toate etapele pregătirii și punerii în aplicare a acestor documente cheie este de o importanță capitală.
Juraj Droba (SK / ECR), președintele regiunii Bratislava și raportor al avizului adoptat de plenul CoR, a declarat: „Aș dori să subliniez importanța implicării autorităților regionale și locale în negocierile privind noua perioadă de programare la La nivelul UE. Dimensiunea regională și datele solide lipsesc adesea în dezbaterile dintre guverne și Comisia Europeană. Prin urmare, vocea regiunilor și orașelor trebuie întărită. ”
Avizul se bazează pe rezultatele unui studiu recent comandat de CoR, care arată că implicarea partenerilor în pregătirea noii perioade de programare 2021-27 s-a îmbunătățit doar ușor în comparație cu perioada precedentă 2014-2020. Studiul a constatat că potențialul parteneriatelor este încă subexploatat în mai multe țări, cu unele autorități locale și regionale care încă nu au implicare directă în toate etapele perioadelor de programare.
Liderii locali și regionali solicită ca principiile parteneriatului să fie pe deplin puse în aplicare în cadrul unor noi instrumente, cum ar fi Mecanismul de tranziție justă, mecanismul de recuperare și reziliență (RRF) finanțat în cadrul următoarei generații UE, planul de redresare pentru Europa. Mai mult, acestea indică impactul major pe care FRR îl va avea asupra politicii de coeziune și riscul unor eventuale duplicări și neconcordanțe între aceste instrumente care ar submina eficacitatea investițiilor UE.
Membrii CoR subliniază că diferențele în ceea ce privește calendarul pregătirii planurilor naționale de recuperare și reziliență și a acordurilor de parteneriat pot, în unele cazuri, să împiedice o coordonare instituțională eficientă și să limiteze căutarea de sinergii. Prioritatea potențială a finanțării RRF față de politica de coeziune, datorită presiunii pentru implementarea rapidă și adoptarea, poate reduce activitățile din programarea și punerea în aplicare a politicii de coeziune 2021-27, contribuind la întârzieri suplimentare și la preluarea finanțării de coeziune. Prin urmare, solicită ca principalele documente strategice pentru noua perioadă de programare să fie adoptate fără întârziere, astfel încât implementarea să poată începe cât mai curând posibil.
Mai mult, liderii locali avertizează împotriva tendințelor de centralizare în programarea și implementarea fondurilor structurale ca urmare a pandemiei și a derulării paralele a două perioade de programare (resursele din programele 2014-20 pot fi cheltuite până în 2023).
CoR solicită Comisiei Europene să monitorizeze îndeaproape aplicarea principiului parteneriatului atât în cadrul negocierilor informale cu statele membre, cât și în evaluarea proiectelor de acorduri de parteneriat și a programelor operaționale și să ofere recomandări statelor membre și autorităților competente pentru a îmbunătăți procesele de parteneriat ;