Dezinformarea, o afacere înfloritoare în Europa Centrală

Cum funcționează dezinformarea în Republica Cehă și Slovacia. Cercetarea efectuată de parteneri publicată recent oferă o perspectivă asupra finanțării actorilor cehi ai dezinformării și a site-urilor web slovace care răspândesc relatări false. Cercetarea a fost realizată de Institutul de Studii pentru Securitate din Praga (PSSI) în parteneriat cu Adapt Institute/Infosecurity.sk. Înainte de pandemia de COVID-19, scena dezinformării din Republica Cehă consta în principal din surse alternative online care răspândeau dezinformarea și conspirațiile, a declarat managerul de proiect al PSSI, Kristína Šefčíková, pentru Narrative Break.

Totuși, potrivit acesteia, scena s-a diversificat în ultimii ani ca urmare a coronavirusului, a genocidului din Ucraina, precum și a evoluțiilor politice și economice interne. „Acum include și mișcări civile de „luptători pentru libertate”, influenceri, celebrități, politicieni de extremă dreapta/stânga și persoane care au început să se implice în discursul de dezinformare în interes personal, de exemplu, pentru a-și acoperi datoriile sau pentru a intra în politică,” a spus Šefčíková.

„Actorii cu motivații în primul rând financiare sunt și ei diverși. Unii au transformat răspândirea dezinformării într-o afacere, cum ar fi antreprenorul Ondřej Geršl, care are sub conducerea sa, printre altele, și popularul post AC24 News. Totuși, în unele cazuri, motivația financiară provine dintr-o necesitate mai presantă – mulți dintre activiștii și influencerii care folosesc dezinformarea se confruntă cu sechestrul și cu riscul insolvenței și încearcă să obțină bani de la susținătorii lor sub pretextul că luptă pentru libertate.”

Šefčíková susține că în ceea ce privește dezinformatorii, contextul financiar poate fi împărțit în patru categorii mari, care uneori se suprapun:

  • actori fondatori de mișcări politice, care, în unele cazuri, primesc milioane de coroane cehe pentru conturile lor transparente (peste 40.000 EUR);
  • actori cu afaceri diverse pe care le-ar putea utiliza pentru a-și sprijini activitățile de polarizare și pentru răspândirea dezinformării;
  • actori cu motivație financiară crescută din cauza problemelor lor financiare;
  • operatorii de site-uri web cunoscute pentru răspândirea dezinformării, care sunt finanțate în principal prin contribuții voluntare către conturi netransparente și cu venituri din publicitate, asociate rar cu magazine online sau cu conținut premium.

Partenerii slovaci ai PSSI au analizat, de asemenea, patru categorii de surse care amplifică narațiunile false, incluzând (1) ezoterici, (2) vindecători, (3) predicatori și (4) oameni de afaceri. Pentru a afla mai multe despre scena dezinformării din Slovacia, găsiți principalele lor concluzii aici.

SCIENCE+

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.